
Thema's en verslagen van voorgaande jaren

Nederland als veelkleurig mozaïek : over aan- en afgehaakte bevolkingsgroepen
Josse de Voogd | 16 september 2024
Aan de hand van diverse kaarten van Nederland wordt getoond waar mensen aanhaken of afhaken van het overheidsbeleid. Afhaakgedrag treft men aan bij groepen in de samenleving die zich in kwetsbare posities bevinden. Zijn uitgangspunt van onderzoek is het stemgedrag bij verkiezingen.
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.
Foto: Ivo van der Bent / Jip van den T
Bestaanszekerheid voor iedereen?
Dick Timmer | 18 september 2023
Wat is bestaanszekerheid en wie is verantwoordelijk voor bestaanszekerheid? Wie heeft er recht op en hoe belangrijk is het?
Bestaanszekerheid is méér dan alleen geldgebrek, het is het toegang hebben tot hulpbronnen (economisch) en het kunnen weerstaan van ongelijke machtsrelaties. De overheid is primair verantwoordelijk. Bestaanszekerheid heeft een enorme impact in de samenleving en levert veel vraagstukken op. Hoe wegen we bestaanszekerheid af tegen andere waarden. Wat te denken van limitarisme: moeten we rijkdom begrenzen?
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.
​
Foto: Leonard Walpot

Klimaatbeleid: hoe overbrug je tegengestelde standpunten?
Dr. Christel van Eck | 19 september 2022
​​Christel van Eck hield een betoog over de relatie tussen (extreme) polarisatie, mensenrechten en in het bijzonder de polarisatie in het kader van de klimaatdiscussie. Diverse filmpjes en eigen ervaringen van het publiek werden als illustratie gebruikt. Enkele belangrijke artikelen uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werden benoemd: artikel 19 (vrijheid van meningsuiting) en artikel 30 (vrijheid niet gebruiken om anderen te beperken).
De basisvoorwaarden om van debat tot dialoog te komen: gelijkwaardigheid van gesprekspartners, doel moet zijn begrijpen (niet overtuigen / winnen), naar elkaar luisteren en doorvragen als je iets niet begrijpt, je mening durven geven ook als dat afwijkend is, open communicatie (ruimte voor feiten en gevoelens), respect voor elkaars normen en waarden. Een goed gesprek kunnen voeren vraagt veel oefening!
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.
​
Klimaatproblemen en mensenrechten
Prof. Dr. Bas de Gaay Fortman | 21 september 2021
Rechtstreek is een gezond klimaat niet te koppelen aan de Verklaring van de Rechten van de Mens, indirect wel. In artikel 25 staat: ‘Eenieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin..., of ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.’
De Grondwet is duidelijker. Artikel 21 van de Grondwet: ‘De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu’. Het gaat om een zorgplicht van de overheid.
Klimaatveranderingen verplichten onze overheden, landelijk, provinciaal en lokaal alles in het werk te stellen om maatregelen te initiëren en uit te voeren die van belang zijn voor onze leefomgeving. Deze zorgplicht van een lokale overheid, zoals de gemeente Bunnik, kan in botsing komen met de basisvrijheden van haar inwoners.
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.


Foto: Ed van Rijswijk
Mensenrechten in de digitale samenleving
Prof. Mr. Janneke Gerards | 19 september 2019
Na een schets van de snelle technologische ontwikkelingen in de afgelopen 20 jaar, waarin vrijwel iedereen “digitaal” is gegaan, volgde een uitleg over wat algoritmes zijn en hoe ze werken. Algoritmes maken het mogelijk dat we in korte tijd veel informatie kunnen verzamelen, maar ze vormen ook een risico, omdat ze onze keuzevrijheid en gedrag kunnen beïnvloeden. Voorbeelden werden gegeven bij de thema’s privacy, vrijheid en gelijkheid.
Mensen kunnen nog altijd ingrijpen om (zelfsturende) algoritmes te stoppen of bij te stellen, maar de vraag is wat een “verantwoord” algoritme is. Dit is mede afhankelijk van normen en waarden c.q. politieke opvattingen (wereldwijd) van de makers. Overigens wordt nagedacht over een systeem van certificering van algoritmes, maar dat is ingewikkeld. Het zou mooi zijn als de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens de basis hiervoor kan vormen. Vooralsnog is het van groot belang om in allerlei vormen van educatie aandacht te besteden aan het bestaan en de werking van algoritmes.
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.
Recht op migratie
Prof. Dr. Annelies Zoomers | 17 september 2018
Centrale vraag: Zijn migratiedeals, zoals de deal tussen Europa en Turkije in 2016, op de lange termijn houdbaar waardoor we geen vluchtelingencrises meer krijgen?​
​
Prof. Dr. Annelies Zoomers pleit voor een ‘omdenken in het migratiedebat’. Van een uitzichtloze opvang van vluchtelingen in kampen en het weigeren van economische migranten moeten we werken aan een ander beleid, da
perspectief biedt aan hen die gedwongen zijn elders een nieuw bestaan op te bouwen.
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.

.jpg)
Foto: Studio Oostrum
Is racisme aangeleerd?
Racisme en mensenrechten vanuit ontwikkelingsperspectief. Hoe leren kinderen wie de ander is?
Prof. Dr. Judi Mesman | 2017
Vooroordelen zijn moeilijk te bespreken, zo blijkt, want mensen voelen zich er ongemakkelijk bij. Ze zijn bang om met hun eigen vooringenomenheid geconfronteerd te worden, of het nu over gender, kleur of afkomst gaat.
Feit is dat kinderen niet ‘dom’ zijn. Ze pikken de onderhuidse signalen van hun ouders op en nemen die vlug over. Met wie ze (niet) ‘mogen’ spelen, bijvoorbeeld. Racisme is dus niet aangeboren maar aangeleerd.
Kinderen uit een multicultureel milieu zijn er minder toe geneigd. Anderzijds categoriseren kinderen van nature, en: ‘onbekend maakt onbemind’. Stereotypering is een natuurlijke reactie.
​
Lees hier het volledige verslag van de avond.